Jen málo věcí pomáhá člověku víc než svěřit mu odpovědnost a dát mu pocítit, že mu důvěřujete. (B. T. Washington)
Moudrý muž vyučuje své žáky tak, že je vede, ale nevleče; pobízí je vpřed, ale netlačí; otevírá jim cestu, ale nepřivádí je k cíli... Dobrým učitelem můžeme nazvat takového muže, který podněcuje své žáky k samostatnému myšlení. (Konfucius)
PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ PŘEDMĚTU AK ROK 2020/2021:
Výuka kontaktní :
Zápočet:
-Aktivně se účastní společné práce v seminářích, jejichž obsah je naplánován v počátku semestru samotnými studenty.
-Reflektuje průběžně vlastní činnost na seminářích .
-Formuluje cíl svého individuálního projektu, zrealizuje jej a prezentuje před skupinou výsledky svých objevů.
-Vypracuje přípravu jedné konkrétní vyučovací hodiny ve skupině (2-3) a v případě rozhodnutí skupiny ji zrealizuje v terénu ZŠ.
Zkouška - platné otázky k tématům předmětu, budou sděleny garantem předmětu.
Distanční výuka:
K zápočtu:
Pokud bude pouze DISTANČNÍ VÝUKA pak student/ka VYPRACUJE:
- plán výuky (přípravu) vybraného tématu z 1. stupně ZŠ
- odevzdání práce do portal.zcu.cz. Podrobnosti budou sděleny na on-line výuce v 1. týdnu LS 2020/21.
Ke zkoušce:
Pokud nebude možnost realizovat kontaktní zkoušení, pak student/-ka vypracuje písemnou formou zadané téma a odevzdá do portal.zcu.cz. Následně bude realizovaná zkouška on-line - podrobnosti průběhu zkoušky sdělí garant předmětu.
Požadavky k zápočtu - distanční výuka předmětu KPG/PGNSB (LS 2020/21)
Student/-ka sestaví přípravu na konkrétní vyučovací hodinu (další z možností je i sestavit a naplánovat celý projekt, projektový den). Do přípravy zařadí poutavou motivaci, stanoví a konkrétně popíše výchovně-vzdělávací cíle, stanoví organizační formy práce, zařadí tvořivé, názorné a praktické metody práce vhodné pro osvojení obsahu učiva, stanoví způsob hodnocení práce žáků, včetně konkrétních kritérií hodnocení a popíše stručně splnění cílů vyučovací hodiny. Student/-ka bude pracovat s obsahem učiva, který je vhodný pro primární školu a vhodně jej rozloží do časového úseku 45 minut podle kritérií, které příprava na vyučovací hodinu vyžaduje. Pokud bude možné, pak se přípravu se pokusí odučit na ZŠ, kde absolvuje praxi PNPN2. Pokud student hodinu odučil, přiloží svoji reflexi.
„Vše bude přehledně vypracované, upravené. Písmo: Times New Roman – 12, nadpisy větší a zvýrazněné – 14. Úvodní strana obsahuje hlavičku (ZČU v Plzni, nové logo, Fakulta pedagogická – katedra pedagogiky, název práce: Příprava na výuku – předmět KPG/PGNSB, jméno a příjmení, ročník, rok 2020/21, e-mail). Dbejte na správné citace literatury! Text odevzdávejte bez pravopisných chyb!“
Doporučená literatura:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0
KALHOUST, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3.
KOLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
KOLÁŘ, Z.; ŠIKULOVÁ, R.: Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
KOLEKTIV. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP: Praha, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: Nakladatelství a vydavatelství Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7367-172-7.
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Portál: Praha, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-33.
TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit? Praha: Pedagogická fakulta UK, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.

Studijní materiály byly vytvořeny s podporou ESF projektu Západočeské univerzity v Plzni CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002287.