|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEP / ZPEL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEP
/
ZPEL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy programování pro elektrotechniku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
342 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit se se základními principy strukturovaného procedurálního programování, základními datovými typy. Pochopit algoritmy a principy jejich návrhu a implementace. Obeznámit se s principy a postupy objektového programování a objektovým návrhem aplikace.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet (účast na cvičení je povinná):
- napsání kontrolních testů a získání požadovaného množství bodů
- vypracování zadaných domácích prací
- aktivní účast na cvičení
Zkouška:
Znalost odpřednášené a procvičené látky.
|
Obsah
|
1. Počítač z pohledu programátora, operační systémy, zobrazení informace. Příklad jednoduchého programu. Analýza problému a programování, pojem algoritmu.
2. Struktura programu v jazyce C, řídící struktury, smyčky. Základní datové typy. Typová konverze. Ladění a testování programů.
3. Datové typy - rozsah, přesnost, zaokrouhlování. Výrazy. Funkce, jednoduché parametry. Pole, textové řetězce, základní funkce pro práci s řetězci.
4. Ukazatele, umístění dat v paměti. Pole a ukazatele. Algoritmy pro práci s poli. Vícerozměrná pole.
5. Struktury, uniony, výčtové typy, bitové struktury. Práce se soubory, formátování vstupu a výstupu.
6. Složitější datové typy - spojové struktury, stromy, fronta, zásobník, kruhová fronta. Vzájemné přetypování datových typů. Zarovnání paměti. Packed struktury.
7. Rozdíly mezi C a C++ na úrovni základní syntaxe - další datové typy a operátory. Objektově orientovaný přístup v programování. Důvody využití objektového přístupu, jeho principy. Implementace objektového programování v C++.
8. Konceptuální model objektu. Abstraktní datový typ. Implementace abstraktního datového typu - třída. Objekty, jejich vlastnosti.
9. Nástroje objektového programování zapouzdření, inheritance, polymorfismus, genericita. Implementace dědičnosti (inheritance). Mechanismus výjimek.
10. Polymorfismus, využití. Implementace složitějších struktur nástroji objektového programování.
11. Standardní knihovny C++.
12. Práce se vstupně výstupními proudy.
13. Tvorba finální aplikace. Optimalizace kódu. Dokumentace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici kurz v e-learningovém systému Moodle. Zde mají odkazy na prezentace, videa a zdrojové kódy lektorů (umístěné na Google Disku) ke všem lekcím (přednášky i cvičení). Pro testování a zkoušení využíváme testovací moduly systému Moodle, především interaktivní, vhodné pro testování komplexních schopností v oblasti programování v C++. Kompletní programy jsou testovány stylem obdobným vývojářské praxi, kdy je využit "CodeRunner question" modul systému Moodle a zdrojové kódy jsou odeslány ke kompilaci, spuštění a provedení softwarových testů na CodeRunner server. Studenti se tak zároveň seznámí s postupy testování software v praxi. Tento modul je dostupný studentům i pro nehodnocené experimenty se zdrojovými kódy. Všechny systémy jsou samozřejmě provázány odkazy pro snadnou navigaci.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Petr Kropík, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Petr Kropík, Ph.D. (60%),
Ing. Karel Slobodník, Ph.D. (100%),
Ing. Lenka Šroubová, Ph.D. (40%),
Ing. Martin Vítek (100%),
-
Cvičící:
Ing. Martin Juřík (20%),
Ing. Radek Klesa (100%),
Ing. Petr Kropík, Ph.D. (10%),
Ing. Vojtěch Lapuník (100%),
Ing. Radek Matoušek (20%),
Ing. Jaroslav Podestát (100%),
Ing. Karel Slobodník, Ph.D. (20%),
Ing. Lenka Šroubová, Ph.D. (10%),
Ing. Jakub Tureček (100%),
Ing. Martin Vítek (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
C++ Language Tutorial
(Soulié, Juan)
-
Základní:
Jeganathan Swaminathan. Mastering C++ Programming. Packt Publishing Limited., Birmingham, United Kingdom, 2017. ISBN 9781786461629.
-
Základní:
Kernighan, Brian W.; Ritchie, Dennis M. Programovací jazyk C. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0897-X.
-
Základní:
Virius, Miroslav. Programování v C++ : od základů k profesionálnímu použití. První vydání. 2018. ISBN 978-80-271-0502-1.
-
Rozšiřující:
Herlihy, Maurice; Shavit, Nir. The art of multiprocessor programming. Boston : Elsevier, 2012. ISBN 978-0-12-397337-5.
-
Doporučená:
Herout, Pavel. Učebnice jazyka C. 1. díl. České Budějovice : Kopp, 2004. ISBN 80-7232-220-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
6
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
8
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
54
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
36
|
Kontaktní výuka
|
16
|
Celkem
|
52
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základní středoškolské znalosti z matematiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat základní středoškolské dovednosti z matematiky |
ovládat běžně dostupnou výpočetní techniku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit přehled základních datových typů, řídících struktur |
vysvětlit základní algoritmy, datové struktury (cykly, práce s poli a řetězci, vyhledávání a třídění, operace vstupu a výstupu, použití metod, práce s třídami a objekty) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
implementovat základní algoritmy, datové a řídící struktury (cykly, práce s poli a řetězci, vyhledávání a třídění, operace vstupu a výstupu, použití metod, práce s třídami a objekty) |
aplikovat získané znalosti při tvorbě jednodušších aplikací zaměřených na elektrotechniku |
navrhnout, vytvořit a odladit aplikaci na základě slovního zadání |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|