Course objectives:
|
The aim of the course is to introduce new technologies especialy in the area of the human cognitive enhancement, modern communication technologies, artificial intelligence and computer science. The core of the course is active engagement of students in projects covering a particular system of human enhancement including complex social and cultural reflexion of the impact of the system. Furthermore, the course offers practical demonstrations of selected technologies and consultations with experts.
|
Requirements on student
|
Credit - presence and active work at seminars, seminar thesis defense Examination - written test.
|
Content
|
new technologies and conception of human being; transhumanism and its critics; human enhancement; cognitive, physical and moral human enhancement by technological means; artificial intelligence and human health; ambient intelligence; individual and social coexistence of human and machine; cyborgization of humanity; demonstrations of modern communication technologies
|
Activities
|
|
Fields of study
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Hansell, Gregory R.; Grassie, William. H+/- : transhumanism and its critics. Philadelphia : Metanexus, 2011. ISBN 978-1-4568-1566-0.
-
Basic:
Pickering, Andrew. The cybernetic brain: sketches of another future. Chicago : University of Chicago Press, 2010. ISBN 978-0-226-66789-8.
-
Extending:
Wiener, Norbert. The human use of human beings : cybernetics and society. New York : Da Capo Press, 2010. ISBN 978-0-306-80320-8.
-
Recommended:
Moravec, Hans. Mind children : the future of robot and human intelligence. Cambridge : Harvard University Press, 1988. ISBN 0-674-57618-7.
-
Recommended:
Naam, Ramez. More than human : embracing the promise of biological enhancement. 1st ed. New York : Broadway, 2005. ISBN 0-7679-1843-6.
-
Recommended:
Schneider, Susan. Science fiction and philosophy : from time travel to superintelligence. 1st pub. Chichester : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-1-4051-4907-5.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day)
|
5
|
Individual project (40)
|
40
|
Preparation for an examination (30-60)
|
30
|
Contact hours
|
52
|
Presentation preparation (report) (1-10)
|
4
|
Total
|
131
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
rozumět základních principům umělé inteligence |
charakterizovat rozdíl mezi inženýrským a filozofickým přístupem k umělé inteligenci |
orientovat se v základních pojmech filozofie mysli a filozofie vědy |
Skills - students are expected to possess the following skills before the course commences to finish it successfully: |
analyzovat a interpretovat populárně-naučné texty pojednávající o umělé inteligenci, vylepšování kognitivních či jiných schopností člověka a dalších "nastupujících" technologiích v českém i anglickém jazyce |
používat prostředky výpočetní techniky pro tvorbu jednoduchých wiki stránek |
uplatnit kritické myšlení při posuzování výsledků výzkumu publikovaného v populárně-naučných textech |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
popsat nejvýznamnější současné trendy v oblasti nových technologií |
charakterizovat vztah nových technologií ke konceptu člověka |
vysvětlit základní principy technologického vylepšování člověka |
Skills - skills resulting from the course: |
kriticky vyhodnotit možnosti kognitivního, fyzického a morálního vylepšování člověka technologickými prostředky |
odlišovat mezi aktuálními (state-of-the-art) a budoucími schopnostmi nových technologií |
analyzovat problémy individuální a společenské koeexistence člověka a stroje |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Written exam |
Individual presentation at a seminar |
Skills - skills achieved by taking this course are verified by the following means: |
Individual presentation at a seminar |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Lecture |
Lecture with visual aids |
Seminar |
Field trip |
Self-study of literature |
Skills - the following training methods are used to achieve the required skills: |
Textual studies |
Individual study |
|