|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KMA / DISM
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KMA
/
DISM
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Seminar of Didactic Mathematics
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
2
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
Seminar
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
1
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
KMA/DIM2
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Introduction to methods of solving mathematical problems with the emphasis on the secondary
school mathematics.
Didactic approach in solving typical problems and more complicated problems.
|
Requirements on student
|
Didactic work on given mathematical problems (in written form and in oral form).
|
Content
|
1. Classification of mathematical problems
2., 3. Proof problems
4. Inductive methods in mathematics
5., 6. Mathematical determining problems
7., 8. Problems with parameters
9., 10. Problems in combinatorics and in probability calculus
11., 12. Verbal applied problems and introduction of mathematics into real situations
13. Pre-exam credit
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Polák, Josef. Středoškolská matematika v úlohách I. Praha : Prometheus, 2006. ISBN 80-7169-337-2.
-
Basic:
Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
-
Extending:
Polák, Josef. Didaktika matematiky I. část. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
Extending:
Hejný, Milan. Teória vyučovania matematiky 2. 1990. ISBN 8008013443.
-
Recommended:
Larson, Loren C. Metódy riešenia matematických problémov. 1. vyd. Bratislava : Alfa, 1990. ISBN 80-05-00627-6.
-
Recommended:
Odvárko, O. a kol. Metody řešení matematických úloh.. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-20434-1.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Graduate study programme term essay (40-50)
|
40
|
Contact hours
|
26
|
Total
|
66
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
rozumět středně pokročilým teoriím z různých oblastí matematiky (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.) |
orientovat se v základních metodách obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie |
rozumět moderním metodám didaktiky matematiky |
orientovat se v českém školském systému |
Skills - students are expected to possess the following skills before the course commences to finish it successfully: |
popsat a vysvětlit poznatky z různých matematických disciplín (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.) |
používat základní postupy z obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie |
přiblížit odborné téma i laické veřejnosti |
využívat moderní didaktické postupy ve výuce matematiky |
používat vhodný matematicko-didaktický SW |
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
N/A |
N/A |
N/A |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
klasifikovat matematické úlohy podle různých kritérií |
porovnat a vysvětlit řešení typových i náročnějších důkazových úloh |
porovnat a vysvětlit řešení typových i náročnějších určovacích úloh |
porovnat a vysvětlit řešení typových i náročnějších úloh s parametry |
porovnat a vysvětlit řešení typových i náročnějších aplikačních úloh |
orientovat se v problematice úloh matematické olympiády a dalších soutěží pro talentované žáky |
Skills - skills resulting from the course: |
vhodně aplikovat různé metody při řešení důkazových úloh |
vhodně aplikovat různé metody při řešení určovacích úloh |
vhodně aplikovat různé metody při řešení úloh s parametry |
vhodně aplikovat různé metody při řešení aplikačních úloh |
didakticky zpracovat zadané matematické téma |
Competences - competences resulting from the course: |
N/A |
N/A |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Skills - skills achieved by taking this course are verified by the following means: |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Competences - competence achieved by taking this course are verified by the following means: |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Skills demonstration |
Cooperative instruction |
Discussion |
Seminar classes |
Skills - the following training methods are used to achieve the required skills: |
Skills demonstration |
Cooperative instruction |
Discussion |
Seminar classes |
Competences - the following training methods are used to achieve the required competences: |
Skills demonstration |
Cooperative instruction |
Seminar classes |
Discussion |
|
|
|
|