|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / ŽB1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
ŽB1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Železobetonové konstrukce 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
9 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KME/ZTM a KME/PPS a KME/TMS a KME/SBS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V průběhu výuky předmětu se student seznámí s obecnými zásadami chování, návrhu a způsobu vyztužení základních konstrukčních prvků z betonu jak prostého (bez vyztužení), tak tzv. železobetonu (ŽB) a déle též bude uveden do základů problematiky předpjatého betonu. Dále se seznámí s návrhem výztuže, spolupůsobení výztuže a betonu. Budou probírána napjatostní stádia průřezu, tzv. mezní stavy (MS únosnosti, MS použitelnosti - předběžný návrh stanovení průhybu, definice trhlin). Budou probírány základní způsoby namáhání prvků - ohyb, smyk, tlak / tah, tlak za ohybu. U namáhání budou stanovovány způsoby návrhu vyztužení vč. konstrukčních zásad. V průběhu semestru bude též student uveden do problematiky vzpěru a vlivu tzv. druhého řádu.
Další oblastí, se kterou se student seznámí je navrhování zděných konstrukcí. Cílem bude seznámení posluchače se základními vlastnostmi zdiva, klasifikací materiálu, skupiny zdících prvků, kategorie kontroly výroby. A dále stanovení únosnosti v tlaku, ve smyku, v ohybu, resp. návrhu svislých i vodorovných nosných zděných konstrukcí.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
- splnění předem stanovených termínů odevzdání úloh (honorováno max. 5 b.);
- úroveň zpracování zadaných úloh (hodnotí cvičící, max. 5 b.);
- prokázání odborných znalostí a dovedností formou testů (1x vstupní test - max. 10 b; 1x kontrolní test v průběhu semestru - max 10 b.).
Celkový počet bodů - max. 30 b., pro získání zápočtu - odevzdání správně vypracovaných úloh ve stanovených termínech + min. 15 b. za výše uvedené aktivity.
Zápočet získaný v předchozích letech studia se vzhledem k nové náplni předmětu neuznává.
Požadavky ke zkoušce:
- prokázání znalostí a dovedností nabytých v průběhu studia předmětu ve písemné formě (prokázání teoretických znalostí a dovedností - test, max. 50 b.);
- prokázání znalostí a dovedností nabytých v průběhu studia předmětu ve písemné formě (prokázání praktických znalostí a dovedností - příklady, max. 15 b.);
- prokázání znalostí a dovedností nabytých v průběhu studia předmětu v ústní formě (forma pohovoru, rozpravy písemné části zkoušky, max. 5 b.).
Celkový počet bodů - max. 100 b. (30 b. zápočet + 50 b. test + 15 b. příklady + 5 b. ústní zkoušení) pro úspěšné složení studovaného předmětu je požadováno prokázání min. 50% znalostí a dovedností.
Výsledné hodnocení nereflektuje pouze bodové hodnocení (splnění bodového rozmezí výsledků), nýbrž obsahuje celkové zhodnocení nabytých znalostí a dovedností, a proto žádná z uvedených součástí hodnocení nesmí být zásadně pod stanovený průměr!!!
|
Obsah
|
- Beton - názvosloví - klasifikace betonů, pevnostní třídy betonu, objemové třídy betonu, vlastnosti betonu, pracovní diagram betonu, stanovení krytí.
- Betonářská výztuž - názvosloví, pevnostní třídy oceli, vlastnosti betonářské výztuže, pracovní diagram, druhy výztuže, nekovová výztuž, soudržnost betonu a oceli, tvarování výztužných profilů, vykazování výztuže ve výkresech, kotvení / stykování výztuže, diagram "rozdělení materiálu".
- Klasifikace prvků dle namáhání, prvky namáhané prostým ohybem, kombinací ohybového momentu a posouvající síly. Teorie ohybu, napjatostní stádia, návrh a posouzení nevyztuženého betonu, jednostranně vyztuženého betonu, oboustranně vyztuženého betonu, resp. vyztužování obdélníkového průřezu a tzv. T průřezu. Návrh výztuže pomocí tabulek na dimenzování. Konstrukční zásady.
- Teorie smyku. Klasifikace prvků namáhaných smykovou silou, resp. kombinací ohybového momentu a posouvající síly, porušení smykem, příhradová analogie, návrh a posouzení smykové výztuže. Konstrukční zásady.
- Prvky namáhané kombinací ohybového momentu a normálové síly (M+N), interakční diagram, návrh a posouzení výztuže, konstrukční zásady. Definice štíhlých a masivních prvků, vliv 2. řádu, možnosti zanedbání účinků 2. řádu.
- Mezní stav použitelnosti (2. MS) - štíhlost, průřezové charakteristiky prvku bez a s trhlinami mezní stav omezení napětí, deformace prostého nosníku.
- Úvod do návrhu předpínaných konstrukcí, materiály vhodné pro tyto konstrukce, technologie přepínání.
- Prvky z prostého a slabě vyztuženého betonu, návrh a posouzení průřezu. Konstrukční zásady.
- Zděné konstrukce - základní dělení vlastností zdiva, klasifikace materiálu, skupiny zdících prvků. Stanovení únosnosti prvku v tlaku, v ohybu, smyku. Návrh a posouzení překladu nad otvorem.
- Praktické ukázky realizace probíraných konstrukcí s komentovaným výkladem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ČSN EN 1992-1-1 ? Navrhování betonových konstrukcí ? Obecně ? Část 1.1.Obecná pravidla pro pozemní a inženýrské stavby.
-
Doporučená:
Kohoutková A., a kol. Betonové konstrukce 1.. ČVUT FSv Praha, 2005.
-
Doporučená:
Bilčík J. a kol. Betónové konštrukcie. BETONING s.r.o.,. Bratislava, 2005.
-
Doporučená:
Procházka J. a kol. Navrhování betonových konstrukcí 1.. ČBS Servis s.r.o., Praha, 2006.
-
Doporučená:
Procházka. Navrhování:betonových konstrukcí - příručka k ČSN EN 1992-1-1 a 1-2. CKAIT, 2010.
-
Doporučená:
Procházka J., a kol. Příklady navrhování betonových konstrukcí 1.. ČVUT FSv, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
23
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Student se orientuje z předchozího studia:
- v problematice stanovení zatížení na plošný, resp. prutový prvek (deska, průvlak, překlad, sloup);
|
- schopnost stanovení vnitřních sil; |
- znalosti z předmětů - Technologie betonu, Stavební materiály, Pružnost a pevnost, Statika, Zděné konstrukce a Zatížení a spolehlivost staveb; |
- schopnost definovat vybrané průřezové charakteristiky významné pro statický výpočet (např.: moment setrvačnosti, průřezový modul, poloměr setrvačnosti, ...); |
- schopnost definovat typy podpor a typy vazeb mezi jednotlivými pruty; |
- orientovat se v základech respektujících teorii pružnosti a pevnosti, především pružné a plastické rozdělení normálového napětí a smykové napětí v průřezu; |
- orientovat se v teorii mezních stavů a pravidla pro tvorbu základních kombinací zatížení; |
- umí zakreslit základní stavební prvky do stavebního výkresu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student se orientuje z předchozího studia:
- v problematice stanovení základních průřezových charakteristik prvku;
|
- v problematice definování statické určitosti / neurčitosti reálného prvku, konstrukce; |
- v problematice definování kombinací zatížení; |
- v problematice stanovení vnitřních sil (MNV) a reakcí na zadané konstrukci. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student po úspěšném absolvování je schopen se orientovat na základě odborných znalostí v oblasti:
- základního dělení betonů - klasifikace, vč. tzv. pracovních diagramů;
|
- základního dělení výztuže - klasifikace, vč. tzv. pracovních diagramů;
|
- spolupůsobení betonu a výztuže, stanovit kotevní a přesahové délky výztuže; |
- třídách betonu a krytí výztuže pro určité prostředí; |
- v problematice napjatostních stádií průřezů; |
- v problematice návrhu a posouzení ohýbaných prvků vč. konstrukčních zásad; |
- v problematice návrhu a posouzení prvků namáhaných smykem vč. konstrukčních zásad; |
- v problematice návrhu a posouzení prvků namáhaných dvojicí namáhání - tlak a ohyb vč. konstrukčních zásad; |
- v principu návrhu předpínaných prvků vč. jejich základních dělení; |
- v principu návrhu zděných konstrukcí - zděný pilíř, zděná stěna, posouzení překladu; |
- v problematice štíhlých prvků a jejich principiálního návrhu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student po úspěšném absolvování je schopen na základě odborných dovedností:
- stanovit spolupůsobení betonu a výztuže, stanovit kotevní a přesahové délky výztuže; |
- stanovit vhodné třídy betonu a krytí výztuže pro určité prostředí; |
- návrhu a posouzení ohýbaných prvků vč. konstrukčních zásad; |
- návrhu a posouzení prvků namáhaných smykem vč. konstrukčních zásad;- návrhu a posouzení prvků namáhaných smykem vč. konstrukčních zásad; |
- návrhu a posouzení prvků namáhaných dvojicí namáhání - tlak a ohyb vč. konstrukčních zásad; |
- návrhu předpínaných prvků vč. jejich základních dělení; |
- návrhu a posouzení zděných konstrukcí; |
- štíhlých prvků a jejich principiálního návrhu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Bc. studium: student je schopen návrhu a posouzení základních stavebních prvků z betonu (prostého, vyztuženého a předepnutého). Zhotovit výkresy těchto prvků - výkres tvaru a výkres výztuže vč. výkazu výměr a výkazu výztuže. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, (Prezenční forma studia) |
Ústní zkouška, |
- seminární práce - zpracování úloh;
- testů na přednáškách (vstupní test 1x, kontrolní test nabytých znalostí 1x),
- zkoušky (kombinované zkoušení - teoretické hodnocení znalostí, příkladová část, ústní pohovor).
|
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
- seminární práce - zpracování úloh;
- testů na přednáškách (vstupní test 1x, kontrolní test nabytých znalostí 1x),
- zkoušky (kombinované zkoušení - teoretické hodnocení znalostí, příkladová část, ústní pohovor).
|
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
- seminární práce - zpracování úloh;
- testů na přednáškách (vstupní test 1x, kontrolní test nabytých znalostí 1x),
- zkoušky (kombinované zkoušení - teoretické hodnocení znalostí, příkladová část, ústní pohovor).
|
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Konzultace. |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
E-learning, |
Konzultace.
Dotazy a diskuse. |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
E-learning, |
Konzultace.
Dotazy a diskuse. |
|
|
|
|