|
|
Kontaktní osoby KIV
Za předmět KIV/BOPX je zodpovědný garant studijního programu, doc. Pavel Herout.
Kontakt s firmami zajišťuje standardně zaměstnanec KIV, který je pověřen touto agendou. Dále bude jednotně nazýván Pracovník KIV. Je jím Ing. Martin Dostal, Ph.D. (madostal_at_kiv.zcu.cz ) tel. 377 632 479.
Nestandardní záležitosti řeší osobně vedoucí KIV v součinnosti s garanty oborů (viz níže).
Poznámka:
Studijní program má několik studijních oborů a jejich garanty jsou různí lidé (doc. Mouček, doc. Váša), kteří jednají se studenty se zájmem o KIV/BOPX vždy jen ze svého oboru. Pro zjednodušení jednání s firmami je proto stanoven Pracovník KIV, který těmto garantům dává mj. doporučení, zda konkrétní praxi povolit, a při jejím ukončení zjišťuje informace o tom, jak si student na praxi počínal.
Poslední změna:
16.04.2025
|
|
|
|
Kdo může být zadavatelem praxe
Cílem KIV (a potažmo i FAV) je dlouhodobě spolupracovat s prověřenými kvalitními firmami. To znamená, že vedení studenta v rámci KIV/BOPX bude KIV akceptovat, pokud je firma:
- Partnerem FAV,
- Členem Platformy pro informační technologie (PIT),
Ve všech případech je nutné proškolení mentora a dalších spolupracujících zaměstnanců firmy. Proškolení provede pracovník KIV.
Poslední změna:
16.04.2025
|
|
|
|
Způsob vypsání tématu praxe
Téma praxe je veřejné a vypisuje se dostatečně včas (viz též Termíny pro firmy) jen na jednom místě a tím je spoluprace.zcu.cz. Partneři FAV mohou poslat návrh tématu praxe Pracovníkovi FAV, který jej dále zpracuje.
Každé téma je vypsáno zcela konkrétně (tj. jednoznačný popis řešeného projektu) a kompletně (tj. všechny zamýšlené studentovy činnosti - viz též Téma praxe ).
Jedno téma je jen pro jednoho studenta. To znamená, že má-li firma zájem umožnit praxi např. dvěma studentům, vypíše dvě různá témata.
Poslední změna:
08.11.2018
|
|
|
|
Téma praxe
Obsahem praxe musejí být činnosti, kterými si student zejména doplňuje praktické dovednosti související se znalostmi získanými v rámci studia. Minimální odpracovaná doba je 240 hodin,
Dobré téma je určitě:
- "Soudržné", tj. jedná se o jeden, max. dva ucelené větší projekty
V tomto pohledu je sada jednotlivostí ("hlavně aby to dalo v součtu 240 hodin") zcela nevhodná.
Ukázka nevhodného tématu: "Opravy, updaty a vylepšení stávajících nástrojů. Tvorba nových. Práce pro architekty firmy."
- Jasně definované, mělo by být dopředu zcela zřejmé, na jaký projekt do firmy student nastoupí.
- Splňuje cíle předmětu, tj. zejména aktivní práce ve firemním týmu.
Neakceptovatelné je, pokud si student s firmou domluví nějakou činnost (splňující předchozí dva body), ale řeší celý problém v prostředí domova (home office) a do firmy přijde jednou týdně na hodinovou konzultaci.
Téma by mělo explicitně obsahovat minimálně tři různé činnosti (může být realizováno např. formou tzv. "firemního kolečka"), díky kterým si student prakticky vyzkouší větší množství různých aktivit a získá tak různé dovednosti.
Doporučované činnosti pro obory Informatika (INF) a Výpočetní technika (VT):
- zaškolení - firemní standardy a pravidla
- práce ve vývojovém týmu na pozici běžného zaměstnance
- práce v analytickém týmu - analýza problému, návrh řešení
- práce s obchodníky - komunikace se zákazníkem (pod dohledem), tvorba nabídek
- práce v “testovacím” týmu - testování, kontrola kvality apod.
- práce s ekonomickým oddělením - tvorba rozpočtů, cenotvorba
Doporučované činnosti pro obor Informační systémy (IS):
- vývojový základ (méně než INF) - student by měl zkusit někde něco programovat (min. zčásti) např. webdesign, front-end, …
- práce v analytickém týmu
- práce s obchodníky
- práce s ekonomickým oddělením
- práce v účtárně
Poslední změna:
08.11.2018
|
|
|
|
Konkrétní příklad popisu vhodného tématu
Praxe ve Scrum týmu v rámci vývoje webové aplikace
Stručný popis:
V rámci praxe se zapojíte do vývoje webové aplikace X v rámci scrum týmu ve společnosti Y. V průběhu praxe si primárně vyzkoušíte práci s moderními technologiemi jako je React, ElasticSearch, GraphQL a další. Navíc si však aspoň zrychleně projdete celým životním cyklem této webové aplikace od komunikace se zákazníkem, přes vývoj, testování, kontrolu kvality, nasazení až po finální fakturaci zakázky.
Klíčová slova: vývoj, scrum, webová aplikace, Php, JavaScript, React, API
Odborná praxe obsahuje následující aktivity zahrnující celé firemní kolečko:
- Úvodní zaškolení, představení firmy a vývojových nástrojů.
- Konzultant, product owner - před zahájením práce v rámci Scrum týmu si promluvíte s konzultanty a obchodníky, kteří zajistili zakázku na vývoj webové aplikace. Pokud to bude možné, tak vás vezmou na schůzku s cílovým zákazníkem. Naši konzultanci se s vámi podělí o své zkušenosti z oblasti vyjednávání zakázek.
- Hlavní součástí praxe je práce programátora v rámci Scrum týmu s vývojem v oblasti Reactu. V případě vašich znalostí je možné se zapojit do vývoje databáze nebo API.
- Ve druhé polovině praxe si vyzkoušíte práci v rámci oddělení testování a kontroly kvality. Vyzkoušíte si testování i vašeho kódu a pokusíte se určit jeho kvalitu.
- Nakonec navštívíte naše účetní oddělení, kde vám ukážeme způsob fakturace vaší práce zákazníkovi a povíme si něco o problematice cenotvorby a skrytých nákladech pro sw firmy.
Poznámka: V případě, že student studuje obor Informační systémy, bude si pod dohledem moci vyzkoušet i vlastní fakturaci.
- Na závěr praxe si popovídáte s naším konzultantem, obchodníkem a možná i zákazníkem, představíte jim vaši práci a získáte zpětnou vazbu ohledně kvality odvedené práce a spokojenosti zákazníka.
Poznámka: Závěrečné porady se zúčastní i váš mentor, který vám dá doporučení ohledně vašeho dalšího rozvoje a vzdělání v oblasti IT.
Poslední změna:
22.09.2023
|
|
|
|
|
Termíny pro firmy
1. Zadávání témat:
- od října do dubna následujícího roku
2. Průběh praxe:
- doporučeno od června do konce srpna
Poznámka:
Preferována je praxe o letních prázdninách, kdy bude student pracovat v režimu běžného pracovního týdne.
Ve výjimečných případech je možná i praxe v průběhu akademického roku, tj. od října do konce června. V tomto případě nesmí praxe studentovi narušovat jeho oficiální rozvrh a musí být prováděna nejméně jeden souvislý den (např. každý pátek). Tento způsob však není doporučován. Praxe v dílčích částech dne, např. každé dopoledne ve středu a pátek na čtyři hodiny) není akceptovatelná.
3. Příprava závěrečného hodnocení Mentorem:
- na konci praxe tak, aby bylo hodnocení k dispozici při závěrečném pohovoru s Pracovníkem KIV
4. Závěrečný pohovor s Pracovníkem KIV:
- dle domluvy v rozmezí cca 14.8. až 2.9.
Poslední změna:
06.11.2018
|
|
|
|
Vedení studenta během praxe
Na straně firmy zajišťující praxi bude studentovi přiřazen vedoucí z řad pracovníků firmy, který bude dále označován jako Mentor. Požadavek KIV je, aby Mentor měl vysokoškolské vzdělání.
Mentor musí být (alespoň během části praxe) se studentem v osobním odborném kontaktu. Z tohoto důvodu nemůže být Mentorem např. pracovník personálního oddělení.
Poznámka:
Protože bude student ve firmě pravděpodobně pracovat pracovat na více místech, může se stát, že bude mít na každém místě i jiného přímého nadřízeného. V tomto případě bude Mentor osoba, která bude mít o studentovi přehled po dobu celé jeho praxe.
Poslední změna:
08.11.2018
|
|
|
|
Vyhodnocení praxe
Firma bude po studentovi požadovat zodpovědné plnění jemu přiřazených úkolů ve firmě používaném time/issue trackeru. Tento výkaz na požádání ukáže Mentor při závěrečném hodnocení Pracovníkovi KIV.
Firma by měla průběžně studenta hodnotit a poskytovat mu/jí zpětnou vazbu, ideálně dle svých zavedených hodnoticích kritérií.
Na závěr praxe Mentor vypracuje Hodnocení studenta podle vzoru. Toto hodnocení bude s Mentorem prodiskutováno při závěrečném pohovoru Pracovníkem KIV.
Poslední změna:
27.09.2018
|
|
|
|
Pohovor Pracovníka KIV s Mentorem
Typicky na konci srpna uskuteční Pracovník KIV s Mentorem pracovní schůzku. Na ní se bude Pracovník KIV ptát na:
- písemné hodnocení studenta,
- přínosy praxe pro firmu,
- náměty na zlepšení.
Poznámka:
Schůzka se standardně koná na pracovišti KIV, Technická 8, Plzeň.
Termín bude určen dle vzájemné domluvy, avšak očekává se, že ze strany firmy bude existovat nějaký termín v rozmezí 14.8. až 2.9.
V opačném případě hrozí promeškání mezního termínu ZČU pro udělení zápočtu.
Poslední změna:
08.11.2018
|
|
|
|
Financování a dotační program
Firma počítá s náklady na studenta v podobě času vlastních zaměstnanců. Je možné využít i peníze z různých dotačních programů -- v případě zájmu poradí Pracovník KIV.
Předmět KIV/BOPX počítá s tím, že student pracuje ve firmě bezplatně, protože jeho odměnou jsou získané zkušenosti a kredity.
Pokud se firma rozhodne studentovi platit (jakoukoliv formou) mzdu, jedná se o domluvu jen mezi firmou a studentem a KIV na této domluvě nijak neparticipuje.
Poslední změna:
08.11.2018
|
|
|